• VYBÍRÁME TŘMENY

    Jaké jsou možnosti a jak se v nabídce třmenů zorientovat?
    Máte pocit, že třmeny jsou všechny vlastně stejné a že při jejich výběru není co řešit? Možná budete překvapeni, jak velké rozdíly mezi jednotlivými typy třmenů jsou.

    Základní rozdělení třmenů je na třmeny klasické a bezpečnostní. Dále nás pak zajímá velikost třmenů. Ta je udávána šířkou nášlapné plochy mezi rameny třmenu. Naprosto nejběžnější je šíře 12 cm. Stále častější je pak zmenšená verze pro děti – důvodem je především bezpečnost. Pokud je třmen příliš velký, může malá dětská noha v případě pádu projet dopředu a zůstat v něm zaklíněná. Dětské třmeny jsou zpravidla široké 10-11 cm a doporučují se maximálně do velikosti boty 37. U příliš velké boty v malém třmenu hrozí opět její uvíznutí.

    Existují i třmeny pánské, široké 13 cm. Ty jsou vhodné pro opravdu velkou nohu a z praxe víme, že se prodávají spíše výjimečně.

    Určující je ale vždy velikost boty. V ideálním případě by ve třmenu vedle boty ještě mělo být trochu místa, aby byla bota pohyblivá jak do stran, tak dopředu/dozadu.

    Vlevo je správná velikost třmenů, vpravo jsou třmeny příliš malé.

    TIP: pozor na termoboty! Většinou jsou tyto boty mohutnější než klasická perka, takže se buď noha do třmenu vůbec nevejde, nebo je v něm příliš napresovaná noha již nemůže případě pádu snadno vyklouznout.

    Jedním z nejdůležitějších kritérií při výběru třmenů by měla být naše stabilita – pokud máme ve třmenech stabilní oporu, můžeme se v sedle daleko lépe uvolnit. Pokud nám noha po třmenu byť jen nepatrně klouže, máme tendenci se na tuto nepříjemnost soustředit a během ježdění se jí podvědomě snažit vyřešit. Během ježdění se pak snažíme „chytat prsty“, třmen si různě upravujeme a to má samozřejmě negativní vliv na sed.

    Ideální jsou třmeny se širokou a protiskluzovou nášlapnou plochou (ať už je to guma s kovovými hroty, nebo je celá nášlapka z kovu), příjemné je také lehké zaúhlení směrem dolů, které pomáhá držet patu ve správné pozici, aniž by se náš kotník musel příliš ohýbat. Nemalé procento jezdců trpí při ježdění bolestmi kotníků nebo kolen. V takovém případě může výběr vhodných třmenů přinést velkou úlevu. Existují třmeny s tlumícími podložkami, nebo takové, které pruží díky speciální konstrukci a použitému materiálu.

    Třmeny HS Balance mají širokou nášlapnou plochu a ramena s pohyblivými klouby. Tento typ třmenů často přinese úlevu jezdcovým bolavým kloubům.

    TIP: Bolesti kloubů jsou ovlivněny stabilitou nohy ve třmenu – často stačí vyměnit třmen za jiný, se širší protiskluzovou nášlapnou plochou jezdci se uleví.

    Třmeny jsou vyrobeny z různých materiálů. Nejčastěji se setkáme se třmeny kovovými, čím dál oblíbenější jsou ale i třmeny plastové. Nášlapná plocha může být gumová (rovná nebo šikmá), kterou ale lze ve většině případů vyndat a vyměnit za kovovou, která má protiskluzovou úpravu. Některé třmeny mají nášlapku z kombinace gumy a kovu.

    Pojďme si nyní některé modely představit. Z klasických třmenů máte již tradičně na výběr třmeny kovové, případně plastové, s různě širokou nášlapnou plochou. Za zmínku stojí dvoje klasické třmeny, které se však od těch běžných celkem zásadně liší. První jsou Flex-On Green Composite – to jsou plastové třmeny zpevněné ocelovou výztuží. Mají širokou nášlapnou plochu s kovovými hroty, která je buď rovná, nebo lehce zešikmená. Pod nášlapnou plochou mají tyto třmeny speciální tlumící podložky, které velmi příjemně tlumí nárazovou energii a ulevují tak bolavým jezdcovým kloubům.

    Další netradiční variantou jsou třmeny Acavallo Opera, které mají rovněž velmi širokou protiskluzovou nášlapnou plochu. V kombinaci s kolmo orientovaným očkem pro třmenový řemen je to velmi nápomocné pro udržení nohy v korektní pozici. Třmen se díky této konstrukci neotáčí. 

    Třmeny FLEX-ON, a to jak klasické, ta bezpečnostní variantu Safe-On, si můžete objednat ve spoustě barevných kombinací.

    Bezpečnostní třmeny – jejich úkolem je uvolnit jezdcovu nohu v případě pádu. Pokud by noha zůstala ve třmenu zaklíněná, může dojít k nehezkým zraněním.

    Samozřejmě je důležité mít správnou velikost třmenu a mít třmen správně našlápnutý – aby nám noha neprojela skrz celý třmen až dopředu. Bezpečnostní třmeny jsou vždy větší investice, než třmeny klasické. Nicméně je to investice, která vám v případě pádu může zachránit zdraví. A také je to investice dlouhodobá – třmeny nám při troše péče (pravidelná kontrola a čištění od písku, zejména u vyklápěcího mechanismu) vydrží mnoho let.

    Bezpečnostní třmeny fungují v zásadě na dvou principech – buď jsou tzv. „kloubové“ s ohebnými rameny, v tom případě se třmen ohne a nohu uvolní, nebo je nějakým způsobem upraveno vnější rameno třmenu tak, aby se při pádu otevřelo a noha se ze třmenu dostala ven.

    Ochranné krytky na třmeny – zabrání tomu, aby nečistoty ze třmenů poškrábaly bočnici sedla.

    Kloubové třmeny jsou pro mnoho jezdců velmi pohodlné – nejen že klouby mají bezpečnostní funkci, ale díky své pohyblivosti umí tento typ třmenů velmi dobře ulevit bolavým kotníkům.

    Věděli jste, že nejrozšířenější variantou třmenů s upraveným vnějším ramenem jsou tzv. gumičkové třmeny? Ty mají místo vnějšího ramene gumičku, která se v případě tlaku velmi snadno uvolní a noha se pohodlně dostane ven. Jsou to cenově dostupné a zároveň naprosto spolehlivé třmeny. Ideální jsou především pro děti. Pokud je používá těžší jezdec může časem dojít k tomu, že se na té straně s gumičkou nášlapná plocha ohne směrem dolů, protože jí nedrží pevné rameno. 

    Další možností je výklopné vnější rameno. To je u různých třmenů řešeno různými způsoby.

    Vyklápění ve spodní části třmenu. Tuto konstrukci mají například velmi oblíbené třmeny Acavallo Arena, které jsou k dostání buď v celohliníkové variantě, nebo hliníkové s plastovým ramenem. Stejně fungují také třmeny FlexOn SafeOn – základní konstrukce je stejná, jako u klasických třmenů této značky – široká protiskluzová nášlapka s tlumícími podložkami, možnost zvolit si zda je nášlapka rovná, nebo lehce zkosená. Bezpečnostní verze má měkké vnější rameno, které se v případě pádu ve spodní části otevře.

    Další variantou je vyklápění vnějšího ramene v horní části třmene. Takto jsou zkonstruovány celohliníkové třmeny Tech Venice.

    Bezpečnostní třmen Equiline Dressage X-Cel.

    Oblíbené třmeny FreeJump mají vnější rameno pružné, se speciálními průřezy a v případě, že noha ve třmenu zůstane zaklíněná a na rameno je vyvinut vyšší tlak, v místě průřezů praskne a nohu uvolní. Třmeny jsou navíc díky speciální konstrukci a použitému materiálu velmi příjemně pružné. Mají širokou nášlapku s kovovými hroty a jsou k dostání v mnoha barvách.

    Novinkami letošního roku jsou třmeny LeMieux Vector, které mají klasické výklopné rameno které se otevírá na spodní straně. Velmi zajímavé jsou třmeny Equiline X-Cel. Tam je uvolňovací mechanismus ještě o něco sofistikovanější – v případě tlaku se otevře část celého oblouku třmene a nohu defakto „vystrčí“ ven. Tyto třmeny jsou navíc velmi elegantní a díky extra široké kovové nášlapné ploše efektivně podpoří vaší stabilitu. 

    360x360 AD
    Back to top